diumenge, 25 de desembre del 2016

Santa Maria, Mare de Déu. A.



Entrevistes amb Fid'ho (Fill de l'Home).
Periodista: Evy.
(>> Presentació).

EVANGELI. (Lluc 2,16-21).

En aquell temps,
els pastors anaren a Bet-Lèhem
i trobaren Maria i Josep, amb el nen a la menjadora.
Havent-ho vist amb els propis ulls,
van contar el que els havien dit d’aquell infant,
i tothom qui ho sentia
es meravellava del que deien els pastors.
Maria conservava aquests records en el seu cor
i els meditava.

Després els pastors se’n tornaren,
glorificant Déu i lloant-lo pel que havien vist i sentit;
tot van trobar-ho com els ho havien anunciat.

Passats vuit dies,
quan hagueren de circumcidar-lo;
li posaren el nom de Jesús;
era el nom que havia indicat l’àngel
abans que el concebés la seva mare.



Entrevista amb Fid'ho (Fill de l'home)
Evy
La litúrgia d'aquestes festes de Nadal resulta embolicada. Fa vuit dies llegíem el relat del teu naixement, a Betlem. Diumenge passat llegíem com el teu pare et va portar a Egipte per protegir-te del cruel Herodes. Avui tornem a Betlem, al dia del teu naixement, i de la teva circumcisió vuit dies després. Tot plegat, ¿no et sembla massa complicat?
Fid'ho
És possible que la barreja de dos relats tan diferents com són els Evangelis de Mateu i de Lluc puguin atabalar una mica, sobretot si aquests relats s'entenen com si fossin biogràfics. Perquè jo no tinc "biografia" sinó "història".
Evy
Encara que no tinguis biografia, com és que els relats de la teva història siguin tan diferents? No són una dificultat per entendre't?
Fid'ho
Al revés. Si els relats fossin iguals o molt semblants, podrien ser entesos d'una manera biogràfica. I això sí que impediria una correcta comprensió de mi. És important que siguin ben diferents perquè així queda clar que no es refereixen directament a una persona individual i concreta. Amb aquestes grans diferències es suggereix clarament que, quan es parla de mi com a Fill de l'home, s'està parlant de la Humanitat i de la seva "història" que camina vers la plenitud; una plenitud que ja es pot veure anticipada en la meva "història" relatada en singular.
Evy
Em costa molt d'entendre això que dius: que tu siguis a la vegada una paràbola de la Humanitat i que tinguis també una vida individual.
Fid'ho
Tota persona té aquesta doble dimensió: individual i global. Tothom és un individu; i, com a individu, pot optar a favor, al marge o en contra de la Humanitat. Però sigui quina sigui l'opció de cadascú, tota vida individual neix de la humanitat i genera humanitat. Prendre consciència d'aquest fet il·lumina la vida de cada persona. Maria −la meva mare− ens dóna un bon exemple d'això, ja que ella
conservava aquests records en el seu cor i els meditava.
Evy
Si la vida de tota persona té aquesta doble dimensió, ¿què tens, tu, d'especial perquè siguis anomenat el Fill de l'home?
Fid'ho
La resurrecció. O, si ho vols, la Plenitud.
Evy
La resurrecció? Cap periodista no l'ha vista mai la teva resurrecció! I els Evangelistes en parlen, però cap d'ells no diu que l'hagi vista!
Fid'ho
La resurrecció no es veu amb el ulls sinó amb el cor. ¿Tu −que estàs casat−, l'has vist alguna vegada l'amor de la teva dona?
Evy
El "veig" en la seva manera de comportar-se.
Fid'ho
¿Si tu no l'estimessis, la seva manera de comportar-se et faria visible el seu amor? ¿No és veritat que si tu no l'estimessis, tampoc no veuries el seu amor, i el seu comportament se't faria insuportable? Igualment: només pot "veure" la resurrecció del Fill de l'home qui té el cor obert. El problema no està en la resurrecció sinó en la manera de mirar la Humanitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada