diumenge, 1 de desembre del 2019

Festa de la Puríssima.

















EVANGELI. (Lluc 1, 26-38).
En aquell temps,
Déu envià l’àngel Gabriel
a un poble de la Galilea anomenat Natzaret,
per dur un missatge a una noia,
promesa amb un descendent de David,
que es deia Josep,
i el nom de la noia era Maria.
L’àngel entrà a casa d’ella i li digué:
«Déu te guard, plena de gràcia, el Senyor és amb tu.»
Ella es torbà en sentir aquestes paraules
i pensava per què la saludava així.
Però l’àngel li digué:
«No tinguis por, Maria;
Déu t’ha concedit el seu favor.
Tindràs un fill
i li posaràs el nom de Jesús.
Serà gran i l’anomenaran Fill-de-l’Altíssim.
El Senyor Déu li donarà el tron de David, el seu pare,
serà rei del poble d’Israel per sempre,
i el seu regnat no tindrà fi.»

Maria preguntà a l’àngel:
«Com pot ser això, si jo no tinc marit?»
L’àngel li respongué:
«L’Esperit Sant vindrà sobre teu,
i el poder de l’Altíssim et cobrirà amb la seva ombra;
per això el fruit sant que naixerà
l’anomenaran Fill de Déu.
També la teva parenta, Elisabet,
ha concebut un fill a la seva edat;
ella que era tinguda per estèril ja es troba al sisè mes,
perquè a Déu res no li és impossible.»
Maria va respondre:
«Sóc l’esclava del Senyor:
que es compleixin en mi les teves paraules.»
I l’àngel es va retirar.

Entrevista amb Fid'ho (Fill de l'home)
Evy
Hi ha coses en aquest relat que no acabo d'entendre. Quan diu que Maria serà mare, ella respon que no sap com podrà ser, donat que no ha tingut relacions amb cap home. ¿Com pot dir això, si el mateix relat indica que estava casada (o, almenys, promesa) amb un tal Josep?
Fid'ho
El problema de Maria no és com ser mare sinó com ser mare d'un fill que serà anomenat "fill de l'Altíssim". Josep podia donar-li un "fill de Josep". En canvi, allò que s'anuncia a Maria va molt més enllà.
Evy
Entesos. Però aleshores, què hi pinta aquí la virginitat? Quin sentit té? Per altra part, es tracta d'una cosa impossible: tota dona, si és verge no és mare, i si és mare no és verge. És una qüestió biològica!
Fid'ho
Els Evangelis no fan biologia; però usen les experiències quotidianes, també les biològiques, com a llenguatge per expressar les experiències més profundes de la Humanitat.
Evy
La meva pregunta volia ser molt concreta. Te la repetiré d'una manera més directa: ¿Tu ets fill només de Maria, o de Maria i Josep?
Fid'ho
¿Per què t'empenys a mirar curt?! ¿Desapareixen els amplis horitzons perquè algú no vulgui mirar més enllà del nas? Tot home i tota dona són fills d'un pare i d'una mare. I jo també. Però, aixecant la mirada, veiem que tots els nascuts de pare i de mare són també fills de la Humanitat. En mi els Evangelis personalitzen una experiència universal. Per això m'anomeno "Fill de l'home". Tothom és fill de l'home. Aquest fet centra la vida de tot nascut, i la connecta amb la Vida de l'Univers. Hi ha una sola Vida. Els pares ens incorporen en aquesta única Vida; però els nostres pares no són els pares de la Vida. Aquesta neix per obra de l'Esperit de Déu. És el que volen dir els Evangelis en relació a Maria. Ella representa la Humanitat. Tota dona-mare participa en la maternitat de la Humanitat.
Evy
¿Per què això es diu de les mares, i no dels pares? ¿Es podria dir també que els pares participen de la paternitat de la humanitat.
Fid'ho
Ben cert!
Però ja t'he dit que els Evangelis usen les experiències quotidianes com a llenguatge. Estem en una societat estructuralment masclista. L'experiència de cada dia presenta els barons exhibint la seva tendència a dominar. Són sobretot els barons qui han construït aquesta Humanitat sotmesa a estructures de Poder que la deshumanitzen contínuament. Amb el llenguatge de la virginitat femenina, els Evangelis deixen clara una cosa: La Nova Humanitat plenament humana, no serà fruit de l'acció dels dominadors (barons) sinó dels qui es posen al servei de la Vida (dones). "
Sóc l’esclava del Senyor: que es compleixin en mi les teves paraules".
Evy
Hi ha dones dominadores; i barons que es posen al servei de la Vida...
Fid'ho
I tant! Maria (la meva mare) ho deixa ben clar en el seu famós Cant: Dispersa els homes de cor altiu; derroca els poderosos del soli i exalta els humils (
Lluc 1,52). Ella no parla de dones i barons, sinó de poderosos i humils, siguin barons o dones. Els poderosos són pocs; els humils són multitud. La multitud dels humils (dones i barons) som l'esperança de la Humanitat perquè, sentint tota la injustícia del domini que patim, podem reaccionar i fer reaccionar.
Evy
Entesos; però no em queda del tot clar. Tornarem sobre aquest punt…
 (Nova entrevista en el 4 diumenge d'Advent de l'any B en què es torna a llegir aquest mateix evangeli) 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada