diumenge, 19 de novembre del 2017

Diumenge 34, últim de l'Any. A



Periodista: Evy.
(>>  Presentació).

Festa de Crist Rei (Últim diumenge de l'any A).

EVANGELI. (Mateu 25:31-46).
En aquell temps,
Jesús digué als seus deixebles:
«Quan el Fill de l’home vindrà amb el seu poder,
acompanyat de tots els àngels,
s’asseurà al seu tron gloriós
i es reuniran davant d’ell tots els pobles.
Llavors els separarà entre ells
com un pastor separa les ovelles i les cabres,
i posarà les ovelles a la dreta,
i les cabres a l’esquerra.
Després el Rei dirà als de la seva dreta:
Veniu beneïts del meu Pare:
preneu possessió del Regne
que ell us tenia preparat des de la creació del món.
Vosaltres quan jo tenia fam, em donàreu menjar,
quan tenia set em donàreu beure,
quan era foraster em vau acollir,
quan em veiéreu despullat, em vau vestir,
quan estava malalt em vau visitar,
quan era a la presó, vinguéreu a veure’m.
Els justos li respondran:
Senyor, ¿quan us vam veure afamat
i us vam donar menjar,
o que passàveu set, i us vam donar beure?
¿Quan us vam veure foraster i us vam acollir,
o despullat, i us vam vestir?
¿Quan us vam veure malalt o a la presó,
i vinguérem a veure-us?
El Rei els respondrà:
Us ho dic amb tota veritat:
Tot allò que fèieu a cadascun d’aquests germans meus,
per petit que fos,
m’ho fèieu a mi.
Després dirà als de la seva esquerra:
Lluny de mi, maleïts:
aneu-vos-en al foc etern
preparat per al diable i els seus àngels.
Vosaltres, quan jo tenia fam,
no em donàreu menjar,
quan tenia set, no em donàreu beure,
quan era foraster, no em vau acollir,
quan em veiéreu despullat, no em vau vestir,
quan estava malalt o a la presó,
no em vau visitar.
Ells li respondran:
Senyor, ¿quan us vam veure afamat
o que passàveu set, foraster,
despullat, malalt o a la presó,
i no vam fer res per vós?
Ell els contestarà:
Us ho dic amb tota veritat:
Tot allò que deixàveu de fer a cadascun d’aquests,
per petit que fos,
m’ho negàveu a mi.
I aniran als suplicis eterns,
mentre que els justos entraran a la vida eterna.»

Entrevista amb Fid'ho (Fill de l'home).
Evy
Benvolgut Fid'ho: hem arribat al final de les nostres entrevistes, segons havíem pactat. Durant tot un any, cada diumenge, he anat preparant aquestes trobades llegint els fragments dels evangelis corresponents. Per a mi, ha estat enriquidor. I celebro que aquestes entrevistes acabin bé per tu. Vull dir que acabin amb aquesta festa que et proclama "Rei".
Amb tot, si m'ho permets encara una vegada, et diré que trobo molt estranya aquesta festa de "Crist Rei". ¿Rei de qui? ¿No contradiu, aquesta festa, el significat del teu nom més real: Fill de l'Home?
Fid'ho
No me'n parlis, Evy!!! Ja en el meu temps de Palestina vaig haver de defensar-me d'aquesta mania de tants humans per buscar reis o líders. Uns em volien rei; altres em van condemnar perquè em feia rei... Va ser com el joc dels disbarats!...
Evy
Però l'evangeli que hem llegit diu clarament que tu, el Fill de l'Home, vindràs amb Poder i t'asseuràs en un tron gloriós. Per tant: ets o no ets rei?
Fid'ho
Em fas la mateixa pregunta que em va fer el representant de l'Imperi en la meva Passió. A la Creu, el cartell de la meva condemna deia: Jesús natzarè, Rei dels Jueus. És l'únic moment en què vaig acceptar ser rei, perquè quedava ben clar que el meu únic tron és la Creu.
Evy
¿La Creu, el teu únic tron?
Fid'ho
Sí, Evy. La Creu és el meu únic tron.
A la Creu vaig mostrar-me com a vida que es dóna. La Creu, i Jo com a fruit, reinstauràvem aquell mític Arbre de la Vida que tenia la capacitat de canviar el significat de la Mort. Des d'aleshores, sóc també el criteri (o “jutge”) d'Humanitat: qui dóna la vida pels altres és humà; qui menysprea la vida dels altres és inhumà.
Evy
"
Tot allò que fèieu a cadascun d’aquests germans meus, per petit que fos, m’ho fèieu a mi". Imagino que aquestes paraules són la clau de volta de la Humanitat; són la pedra de toc per saber quan som o deixem de ser humans.
Ara ho entenc: la teva Creu queda plantada al bell mig de la Humanitat. Com una senyera enlairada, tothom pot descobrir quins són els sentiments del seu cor, fins i tot els més amagats. Per això és també una senyera combatuda. Combatuda per tothom qui pretén amagar sentiments de superioritat amb l’excusa que sigui.
Potser la paraula "rei" no és la més encertada, però expressa el criteri únic i segur per valorar el comportament humà.
Fid'ho
El meu "tron" està en tots els llocs on hi ha éssers humans. Tothom el pot contemplar, acollint-lo o menyspreant-lo, sigui quina sigui la seva Religió, la seva Ètnia o la seva Cultura. Qui m'acull, troba la Vida; qui no m'acull, roman en la Foscor.
========================================================================
Nota. (2017)
Amb aquesta acaben les Entrevistes amb Fid'ho.
A partir del pròxim diumenge, 1er. d'Advent de l'any B, continuaré (mentre en sigui capaç) oferint l'Evangeli de cada diumenge reeditant, completant o corregint escrits ja fets anteriorment.

Per a l’Any B, aquesta aportació tindrà tres apartats:
- Apunts d’homilia (Any B. Original: 2008-9),
- Paraules i parauletes (sobretot de l’Any B. Original: 2014-15).
- Relectures (Any B. Original: 2011-12).

Podeu trobar els escrits originals obrint-los directament des de l’Índex que està, per mesos, un xic avall de la columna de la dreta d’aquesta plana d’Inici.

Voldria també destacar els Comentaris bíblics, dintre aquest mateix Blog de les Parròquies de Sant Feliu de Guíxols. Es tracta d’un resum escrit del diàleg d’un grup de persones ("El grup del dimecres" obert a tothom) que es reuneixen per comentar i preparar les Lectures de cada diumenge (excepte a l'estiu). En la trobada de cada diumenge de la nostra parròquia es llegeix aquest resum. A partir d’ell, qui vol, fa el seu propi comentari.
Pere Torras.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada