diumenge, 30 d’abril del 2017

4rt diumenge de Pasqua. A.



Periodista: Evy.
(>>  Presentació).

EVANGELI. (Joan 10,1-10).
En aquell temps, Jesús parlà així:
«Us ho dic amb tota veritat:
el qui no entra per la porta al corral de les ovelles,
sinó que salta per un altre indret,
és un lladre o un bandoler.
El qui entra per la porta és el pastor de les ovelles:
el guarda li obre la porta,
i les ovelles reconeixen la seva veu;
crida les que són seves, cadascuna pel seu nom,
i les fa sortir.
Quan té a fora totes les seves, camina al davant,
i les ovelles el segueixen, perquè reconeixen la seva veu.
Però si és un estrany, en lloc de seguir-lo, en fugen,
perquè no reconeixen la veu dels estranys.»
Jesús els parlà amb aquest llenguatge,
però ells no entengueren què volia dir.
Jesús continuà:
«Us ho dic amb tota veritat:
Jo sóc la porta de les ovelles.
Tots els qui havien vingut abans que jo
eren lladres o bandolers,
però les ovelles no en feien cas.
Jo sóc la porta.
Els qui entrin passant per mi,
se salvaran de tot perill,
podran entrar i sortir lliurement
i trobaran pasturatges.
Els lladres només vénen per robar, matar i fer destrossa.
Jo he vingut perquè les ovelles tinguin vida,
i en tinguin a desdir.»



Entrevista amb Fid'ho (Fill de l'home).
Evy
Ja sé que, per parlar de la Vida, el llenguatge normal es queda curt, i cal enriquir-lo amb símbols. Però en aquest relat d'avui m'hi perdo per excés de símbols. Primer dius que ets la porta de les ovelles, i de seguida dones a entendre que ets el pastor. En què quedem? Ets porta i ets pastor?
Fid'ho
No tindràs cap problema per entendre tot això si tens en compte que sóc el fill de l'home. Tot allò que pertany a la Humanitat es pot dir de mi. Vivim convivint. Quan es conviu en comunió, cada ésser humà és per als altres porta, i pastor, i ovella, i, fins i tot, pasturatge. Les relacions humanes són riques: a vegades ets una cosa per a uns, i una altra cosa per a uns altres. En la comunitat, les diferències es tornen serveis, i els serveis són tan variats com les necessitats de cadascú i de cada moment.
Evy
En el relat dius que tots els qui van venir abans que tu eren lladres o bandolers. Això és molt dur, no et sembla?!
Fid'ho
El glaç, vist des de l'aigua, és fred, opac, rígid, dur, inhòspit. L'aigua, vista des del vapor, és esclava, pesant, rastrera, perillosa, poc expansiva. Així també: vista des de la comunió, la vida d'abans és cruel, injusta, opaca, opressiva.
Evy
Potser tens raó. Segons els entesos, la vida humana neix per convivència. Però les primeres formes de convivència estaven marcades per relacions de domini-subjecció. L'agressivitat ha produït progrés. Els invents més importants s'han fet per fer la guerra.  Però, quant sofriment en les relacions humanes! I quanta injustícia!
D'acord: la comunió no ve dels orígens sinó que és una conquesta humana, i molt difícil.
Fid'ho
El "progrés" provocat per l'agressivitat ha estat al preu d'innumerables víctimes. Aquesta classe de progrés, per si sol, portaria finalment al col·lapse de la vida. Però l'home està cridat a la generositat. Per això el mateix possible col·lapse desperta en els humans reaccions de més generositat.
Evy
El peix gros es menja el petit; l'home fort s'imposa al dèbil; el poca-solta "triomfa" sobre el de bona fe... Sovint penso que allò que progressa no és la vida sinó l'agressivitat. No estic massa segur que l'agressivitat, per reacció, pugui despertar i portar a la generositat. Els manuals d'Història no semblen pas abonar aquesta hipòtesi.
Fid'ho
La generositat és fruit de la llibertat. No es pot preveure, perquè cada humà la decideix lliurement en cada moment. Però la generositat és bella, i "estira" el cor humà. En el nostre món, quanta més generositat, més bellesa. I quanta més bellesa, més cors humans se senten atrets cap a la generositat. No ho diuen els manuals d'Història, però ho diu la meva experiència, com a fill de l'home: com més dura és l'agressivitat en uns, més forta l'atracció de la generositat en altres. L'agressivitat s'exhibeix; la generositat no necessita exhibir-se. Actua en els cors, i va canviat el món des del fons dels cors.
Evy
Et veig molt optimista...
Fid'ho
Ningú no pot predir el futur de la Humanitat. Però convé no descuidar que la Humanitat neix d'un projecte generós continuat. Per a l'Autor d'aquest projecte, mil anys són com un dia, i un miler de cors endurits són com un glaçó caigut a la caldera. Només la generositat té futur.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada