diumenge, 20 de juliol del 2014

Diumenge 17è. Any A.


EVANGELI. (Mateu 13,44-52).
(En blau allò que correspon a la versió llarga)

En aquell temps, Jesús digué a la gent:
“Amb el Regne del cel passa
com amb un tresor amagat en un camp.
L’home que el troba, el deixa amagat i,
content de la troballa,
se’n va a vendre tot el que té
i compra aquell camp.

També passa amb el Regne del cel
com amb un comerciant que buscava perles fines.
El dia que en trobà una de molt preu,
anà a vendre tot el que tenia
i la comprà.

També passa amb el Regne del cel
com amb aquelles grans xarxes que,
tirades a l’aigua,
arrepleguen de tot.
Quan són plenes, les treuen a la platja,
s’asseuen i recullen en coves tot allò que és bo,
i llencen allò que és dolent.
Igualment passarà a la fi del món:
sortiran els àngels,
destriaran els dolents d’entre els justos
i els llençaran al forn encès:
allà hi haurà els plors i el cruixir de dents.

¿Ho heu entès tot això?
Li responen: sí que ho hem entès.
Ell els digué: Mireu, doncs:
els mestres de la Llei que es fan deixebles del Regne del cel
són com aquells caps de casa que treuen del seu cofre
joies modernes i antigues.

Entrevista amb Fid'ho (Fill de l'home).
Evy
Paràboles i més paràboles...
Perdona, Fid'ho: em sembla que, amb tantes paràboles, acabem tots atabalats. Cada una de les paràboles deu tenir el seu significat, però totes juntes són massa. Després de tantes paràboles, jo encara em pregunto: ¿Exactament, què és això del regne del cel?
Seré més concret: imagina que jo vull apuntar-me a aquest teu regne. Què he de fer, en concret? He de deixar de ser periodista per fer-me capellà? He de deixar la meva dona i els meus néts per fer-me monjo d'un monestir? O potser he d'abandonar tot el que tinc i anar a Missions a convertir gent?
Fid'ho
Estimat, Evy: no busquis fora el que portes dintre. El regne del cel està dintre teu. És una manera de parlar de la plenitud de la persona; una plenitud que s'aconsegueix participant de la plenitud de la Humanitat de què som part i que, conjuntament, anem construint.
Evy
Però tu dius que, per entrar al regne, cal renunciar a tot. També les dues primeres paràboles d'avui parlen de vendre-ho tot per comprar la perla o el tresor trobats!  
Fid'ho
Ben cert. Ningú no arriba a la plenitud sense renunciar a tot allò que s'hi oposa. Sobretot cal renunciar a tota actitud possessiva envers els altres, i també en relació a les coses. No cal "deixar" la dona, ni els fills, ni els avis,... El que cal "deixar" és tot sentiment possessiu envers ells.
Evy
Això de la dona i els fills ho entenc perfectament perquè he hagut de fer aquest "aprenentatge". I he de confessar-te que em va costar! Encara ara la dona, alguna vegada, m'ha de recordar que ser la meva dona no significa ser de la meva propietat.
Però en relació a les coses no ho veig tan clar. Necessitem tenir  coses en propietat per poder viure i desenvolupar-nos!
Fid'ho
Hi ha moltes maneres de posseir. Podries anar a les Missions a convertir gent sentint-te posseïdor de la veritat. Aleshores faries més mal que bé. Com a periodista, podries sentir-te tan lligat al teu Diari que te'n sentissis posseïdor o posseït. Aleshores faries a tots un mal servei. Si et sents "amo" dels teus articles, t'hauràs d'enfrontar amb molta gent que els interpretarà a la seva manera.
Evy
Poses uns exemples!... Jo em refereixo a coses més concretes. Per exemple: m'agrada ser propietari de la casa on vist.
Fid'ho
D'acord, d'acord: Evy!... No seré jo qui et privi de les teves ganes de posseir... Però voldria alliberar-te de les moltes preocupacions que neixen d'aquí; alliberar-te de la ceguesa generada pels sentiments possessius; de les injustícies que, sense adonar-te'n, cometràs...
Evy
Injustícies?!
Fid'ho
Sí, Evy. Injustícies!
Les coses no són per a ser posseïdes sinó per aprendre a compartir. Quan posseeixes, esdevens més "posseït" que "posseïdor". I com a posseït, experimentes ben aviat la creixent tirania a què et sotmeten les propietats. Cada cop és més difícil el bé que voldries fer, i ets més empès a cometre les injustícies que "demanen" les possessions. No te n'has adonat, encara?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada