diumenge, 7 de setembre del 2014

Santa Creu

Entrevistes amb Fid'ho (Fill de l'Home).
Periodista: Evy. (>> Presentació).
Exaltació de la Santa Creu. (14 de setembre).
========================================
========================================
EVANGELI. (Joan 3, 14-21).

NOTA.
La litúrgia ens proposa un fragment de la 2ª part del diàleg de Nicodem amb Jesús. Per poder entendre aquesta 2ª part és molt convenient llegir també la 1ª. Per això l'escric aquí, en vermell.

Hi havia un dels fariseus que es deia Nicodem.
Era un dirigent dels jueus.
Aquest home va anar de nit a trobar Jesús i li digué:
-Rabí, sabem que ets un mestre enviat per Déu,
perquè ningú no podria fer
aquests senyals prodigiosos que tu fas
si Déu no estigués amb ell.
Jesús li respongué:
-T'ho ben asseguro:
ningú no pot veure el Regne de Déu
si no neix de dalt.
Li diu Nicodem:
-Com pot néixer un home que ja és vell?
És que pot entrar altra vegada a les entranyes de la mare
i tornar a néixer?
Jesús respongué:
-T'ho ben asseguro:
ningú no pot entrar al Regne de Déu
si no neix de l'aigua i de l'Esperit.
De la carn en neix carn,
de l'Esperit en neix Esperit.
No t'estranyis que t'hagi dit:
"Cal que nasqueu de dalt."
El vent bufa allà on vol;
en sents la remor, però no saps d'on ve ni on va.
Així mateix passa amb el qui neix de l'Esperit.
Nicodem li replicà:
-Com pot ser tot això?
Jesús li respongué:
-I tu, que ets mestre d'Israel, no ho comprens?
Et ben asseguro que parlem d'allò que sabem
i donem testimoni d'allò que hem vist,
però vosaltres no admeteu el nostre testimoni.
Si no em creieu
quan us parlo de les coses terrenals,
com podreu creure’m
quan us parli de les celestials?
Ningú no ha pujat mai al cel,
fora d'aquell qui n'ha baixat, el Fill de l'home.
«Com Moisès, en el desert, enlairà la serp,
també el Fill de l’home ha de ser enlairat,
perquè tots els qui creuen en ell tinguin vida eterna.
Déu estima tant el món,
que ha donat el seu Fill únic,
perquè no es perdi ningú dels qui creuen en ell,
sinó que tinguin vida eterna.
Déu envià el seu Fill al món
no perquè el condemnés,
sinó per salvar el món gràcies a ell.



Entrevista amb Fid'ho.

Evy
Perdona, Fid'ho, perquè avui seré molt crític. I no parlaré del que dius en l'evangeli d'avui (i que no hi he entès res de res!) sinó d'aquesta "festa" estranya que els teus deixebles celebren avui: l'
Exaltació de la Creu. ¿Com es pot fer una festa a la Creu, que és l'instrument de tortura i de mort més cruel i inhumà! Milers i milers de crucificats −i tu entre ells− escarnits públicament, abandonats a una mort terrible, convertida en espectacle per crear terror! ¿Què hi trobeu en la creu, que se'n pugui fer una festa d'exaltació? Això és un insult a tots els qui l'han (l'heu) patida!
Fid'ho
Estimat Evy: estic d'acord amb el que dius; però dius només la meitat del que va passar (i passa) a la
Creu. És veritat: jo hi vaig morir −com milers de companys. Però també hi vaig ressuscitar −com milers de companys. I això és el que celebren els qui creuen en mi.
A la Creu (i en totes les formes de
sentència a mort) hi coincideixen dues immensitats: la immensitat destructora del Poder inhumà i la immensitat creadora del Pare que acull en la seva pròpia Vida la vida dels crucificats.
Evy
No. No hi estic d'acord. A més: això no lliga amb el que tu mateix vas dir quan estaves a la Creu (segons expliquen els evangelistes Mateu i Marc). Tu vas cridar: "Déu meu, Déu meu: per què m'heu abandonat?". Si tu mateix et senties abandonat pel teu
Pare, ¿com se sentiran els milers de crucificats que ni tan sols coneixen Déu?
Fid'ho
L'Home ha estat fet per a la Vida. Per això la Mort, sentida com una
negació de la vida, produeix una profunda sensació de frustració i d'impotència. La Mort no és un joc. És el moment suprem de la trobada amb la Realitat que se'ns escapa. És el moment de màxima solitud; i també és el moment en què només queda la confiança com a puntal on agafar-se. Les meves paraules eren un crit de solitud, i també una pregària. La més intensa; la més pròpia, i la més confiada. Perquè en la mort tot, absolutament tot es perd, excepte la confiança.
Evy
¿I els que no creuen en Déu?...
Fid'ho
La trobada amb la pròpia mort és un
nou naixement. Tu ara no ho entens, perquè la trobada amb la Mort no es fa des de la vida sinó des del límit de la vida. És el pas finíssim entre la vida plenament donada i la Vida plenament acollida.
Evy
"
Com un nou naixement"?...
Vaig tenir la sort d'estar present al naixement dels meus dos fills. Quina meravella! Ho han vist aquests meus ulls: aquelles vides
plenament donades... a nosaltres, la meva dona i jo! I nosaltres sentíem les nostres vides com a plenament acollidores. No eren "pensaments". Eren "vibracions de les entranyes". Quin misteri, un naixement!!! Aquella vida, depenent de nosaltres al cent per cent...
I aquelles mans, al cent per cent acollidores, al servei d'aquella minúscula vida incipient... Aculls una vida del tot "donada" per anar fent-la del tot independent... Quin misteri, la VIDA!!!
Però no entenc que la Mort tingui res a veure amb tot això.
Fid'ho
Has parlat de "vibració d'entranyes". Les
entranyes no "vibren" amb pensaments sinó amb presències. No és el mateix pensar en la Mort que sentir-la present, acompanyada de presències.
Evy
Si el nen, abans de néixer, pogués "pensar" els canvis de sortir del si matern, segurament no s'hi atreviria... perquè la nova manera de viure, vista des de l'experiència del si matern, li semblaria tràgica i insostenible.
¿La mort, segons tu, seria com tallar
el cordó umbilical?...
Fid'ho
Ben cert. Però, tallat el cordó umbilical, allà estan els braços dels pares, incondicionalment acollidors.
Qüestió d'
entranyes, com has dit tu. Les entranyes del Pare-Mare.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada