diumenge, 22 de juny del 2014

Sant Pere i sant Pau



(Diumenge 13 de durant l'any. Any A.)
EVANGELI. (Mateu 16,13-19).
Nota: Afegeixo, en blau, el fragments anterior i posterior de l'evangeli d'avui per facilitar la seva comprensió.

Es presentaren els fariseus i els saduceus i, per posar-lo a prova, li demanaren que els fes veure un senyal del cel.
Jesús els respongué: «Quan arriba el capvespre, dieu: "Cel rogenc, bon temps."
I de bon matí: "Cel roig i fosc, mal temps, avui."¿Vosaltres, doncs, sabeu interpretar l'aspecte del cel i no sou capaços d'interpretar els signes dels temps?
La gent d'aquesta generació dolenta i adúltera demana un senyal, però no els en serà donat cap altre que el de Jonàs.» Llavors Jesús els deixà i se'n va anar.
Quan els deixebles passaren a l'altra riba, van veure que s'havien oblidat de proveir-se de pans.
Jesús els digué: «Estigueu alerta, guardeu-vos del llevat dels fariseus i dels saduceus.»
Ells pensaven: «Ho diu perquè no ens hem proveït de pans.»
Jesús se n'adonà i els va dir: «Gent de poca fe! Per què esteu pensant que no teniu pans?
¿Encara no ho compreneu? ¿No recordeu el fet dels cinc pans i dels cinc mil homes, i quantes cistelles vau recollir de les sobres?
¿O el fet dels set pans i dels quatre mil homes, i quantes paneres vau recollir del que havia sobrat?
¿Encara no compreneu que no us he parlat de pans? Guardeu-vos del llevat dels fariseus i dels saduceus.»
Aleshores comprengueren que no els parlava de guardar-se del llevat del pa, sinó de la doctrina dels fariseus i dels saduceus.

(En aquell temps...)
Jesús anà a la regió de Cesarea de Felip,
i un cop allà, preguntava als seus deixebles:
Què diu la gent del Fill de l’home? Qui diuen que és?”
Ells li respongueren:
Uns diuen que és Joan Baptista,
altres, que és Elies,
altres, que és Jeremies o algun altre dels profetes”.

Ell els diu: “I vosaltres, ¿qui dieu que soc?”
Simó Pere li contestà:
Vós sou el Messies, el Fill del Déu viu”.
Jesús li va respondre:
Sortós de tu, Simó, fill de Jonàs:
això no t’ho ha revelat cap home de carn i sang,
sinó el meu Pare del cel.

I ara, també jo et dic que tu ets Pere.
Sobre aquesta pedra jo edificaré la meva Església,
i les portes del Reialme de la Mort no li podran resistir.
Et donaré les claus del Regne del cel,
i tot allò que lliguis a la terra, quedarà lligat al cel,
i tot allò que deslliguis a la terra, quedarà deslligat al cel”.

Després va manar als seus deixebles que no diguessin a ningú que ell era el Messies.
Des d’aleshores Jesús començà a explicar als deixebles que calia que anés a Jerusalem i que patís molt de part dels notables, els grans sacerdots i els mestres de la Llei, i que havia de ser mort i de ressuscitar el tercer dia.

Llavors Pere, prenent-lo a part, es posà a renyar-lo dient:
-Déu te’n guard, Senyor! A tu això no et passarà.
Però Jesús es girà i digué a Pere:
-Vés-te'n d'aquí, Satanàs! Em vols fer caure,
perquè no veus les coses com Déu, sinó com els homes.

Entrevista amb Fid'ho (Fill de l'home).
Evy
Tinc la impressió que la festa de St. Pere (i St. Pau) és important en l'Església Catòlica perquè s'hi celebra el Primat del Papa, successor de Pere. Però, si mirem la Història, el primat del bisbe de Roma ha portat més problemes que bons resultats. De fet els últims papes han demanat explícitament que se'ls ajudi a trobar una manera correcta d'exercir aquest primat.
Fid'ho
Com a fill de l'home, allò que inspiro és fraternitat. Dintre la fraternitat, si algú desitja alguna classe de primacia, que sigui en el servei fraternal als altres.
Evy
Però, segons l'evangeli que hem llegit, tu mateix vas dir a Pere: "
Tu ets Pere. Sobre aquesta pedra jo edificaré la meva Església".
Fid'ho
També vaig dir-li: "
Vés-te'n d'aquí, Satanàs! Em vols fer caure, perquè no veus les coses com Déu, sinó com els homes".
Evy
¿Significa, això, que Pere és una figura contradictòria que proclama el bé, però fa el mal?
Fid'ho
De cap manera! El bé i el mal no són realitats contradictòries. El mal no té cap classe de realitat. El patim només, per contrast, des de l'experiència del . Només es pateix la foscor quan s'està preparat per a la llum. Només coneixem i lamentem les carències de la infantesa quan som adults. L'ànsia de Poder només resulta "dolenta" quan s'ha sentit la crida a la llibertat i a la fraternitat filial.
Evy
Però tu declares que Pere (que significa Pedra o Roca) és el fonament de la teva Església...
Fid'ho
És clar que sí. Pere personifica els éssers humans que, començant en la imperfecció, escolten i segueixen la crida a la Plenitud. La meva Església no és d'àngels sinó d'homes. Pere encarna l'alternativa als fariseus i saduceus que, per creure en mi, per creure en l'Home, m'exigien un senyal del cel. Els vaig respondre que no hi ha cap altre "senyal" que el de Jonàs ("engolit" per un monstre). Només els humans que es deixen "engolir" per la terra poden acceptar ser fills de Déu. Són la base i el fonament de la meva Església; és a dir: sobre d'ells vaig construint la Humanitat reeixida. I aquest és el "senyal".
Evy
Per tant, això que dius a Pere, ho dius a tothom?...
Fid'ho
Repeteixo: a tothom qui, superant la temptació d'exigir senyals del cel, descobreix els senyals de Déu mirant la terra; mirant la Humanitat. Pere va caure en aquella temptació, però va superar-la.
En un principi, tot i saber per una revelació que l'Home és Fill de Déu, entenia aquesta revelació com un privilegi diví només per a mi. No podia acceptar la meva passió i mort. Arribat el moment de la prova, em va negar per tres vegades dient: "jo no conec (aquest) l'Home". Amb tot, quan li vaig oferir l'oportunitat de convertir-se, va rectificar del tot. Aleshores vaig poder dir-li allò que ja havia dit a d'altres: segueix-me. I em va seguir.
Evy
Però, un cop convertit, no li vas dir només que et seguís, sinó també que fos el pastor de les teves ovelles...
Fid'ho
Tothom és pastor i tothom és ovella! Jo sóc Anyell de Déu i Bon Pastor. Dient a Pere que pasturés les més ovelles li indicava com seria la seva mort: donació total de la seva vida. Primer, fent-me sobrehumà m'havia negat com a home. Un cop convertit, va esdevenir model de conversió. (Com també Pau, que primer em perseguia, però després va acceptar ser apòstol meu).
Tot bon deixeble és pastor, no pas per manar, dirigir o imposar-se, sinó per apeixar les ovelles amb la pròpia vida, com vaig ensenyar-los, amb el meu exemple, quan estava visiblement amb ells.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada