diumenge, 1 de desembre del 2013

Diumenge 2 d'Advent. La PURÍSSIMA.



Entrevistes amb Fid'ho (Fill de l'Home).
Periodista: Evy.
(>> Presentació).

Diumenge 2 d'advent. Any A.
La Puríssima.

EVANGELI. (Lluc 1, 26-38).
En aquell temps,
Déu envià l’àngel Gabriel
a un poble de la Galilea anomenat Natzaret,
per dur un missatge a una noia,
promesa amb un descendent de David,
que es deia Josep,
i el nom de la noia era Maria.
L’àngel entrà a casa d’ella i li digué:
«Déu te guard, plena de gràcia, el Senyor és amb tu.»
Ella es torbà en sentir aquestes paraules
i pensava per què la saludava així.
Però l’àngel li digué:
«No tinguis por, Maria;
Déu t’ha concedit el seu favor.
Tindràs un fill
i li posaràs el nom de Jesús.
Serà gran i l’anomenaran Fill-de-l’Altíssim.
El Senyor Déu li donarà el tron de David, el seu pare,
serà rei del poble d’Israel per sempre,
i el seu regnat no tindrà fi.»

Maria preguntà a l’àngel:
«Com pot ser això, si jo no tinc marit?»
L’àngel li respongué:
«L’Esperit Sant vindrà sobre teu,
i el poder de l’Altíssim et cobrirà amb la seva ombra;
per això el fruit sant que naixerà
l’anomenaran Fill de Déu.
També la teva parenta, Elisabet,
ha concebut un fill a la seva edat;
ella que era tinguda per estèril ja es troba al sisè mes,
perquè a Déu res no li és impossible.»
Maria va respondre:
«Sóc l’esclava del Senyor:
que es compleixin en mi les teves paraules.»
I l’àngel es va retirar.


Entrevista amb Fid'ho (Fill de l'home)
Evy
Hi ha coses en aquest relat que no acabo d'entendre. Quan diu que Maria serà mare, ella respon que no sap com podrà ser, donat que no ha tingut relacions amb cap home. ¿Com pot dir això, si el mateix relat acaba d'indicar que estava casada (o, almenys, promesa) amb un tal Josep?
Fid'ho
El problema de Maria no és com ser mare sinó com ser mare d'un fill que serà anomenat "fill de l'Altíssim". Josep podia donar-li un "fill de Josep". En canvi, allò que s'anuncia a Maria va molt més enllà.
Evy
Entesos. Però aleshores, què hi pinta aquí la virginitat? Quin sentit hi té? Per altra part, es tracta d'una cosa impossible: tota dona, si és verge no és mare, i si és mare no és verge. És una qüestió biològica!
Fid'ho
Els Evangelis no fan biologia; però usen les experiències quotidianes com a llenguatge per expressar les grans experiències de la Humanitat.
Evy
La meva pregunta volia ser molt concreta. Te la repetiré d'una manera més directa: ¿Tu ets fill només de Maria, o de Maria i Josep?
Fid'ho
¿Per què t'empenys a ser curt de vista?! ¿Desapareixen els amplis horitzons perquè algú no vulgui mirar més enllà del nas? Tot home i tota dona són fills d'un pare i d'una mare. I jo també. Però, aixecant la mirada, veiem que tots els nascuts de pare i mare són també fills de la Humanitat. En mi es personalitza una experiència universal. Per això m'anomeno "Fill de l'home". Tothom és fill de l'home. Aquest fet centra la vida individual de cadascú, i la connecta amb tota la Vida de l'Univers. Hi ha una sola Vida. Entrem en aquesta única Vida gràcies als nostres pares; però els nostres pares no són els pares de la Vida. Aquesta neix per obra de l'Esperit (o de l'Amor) de Déu. És el que diuen els Evangelis en relació a Maria. Ella representa la Humanitat. Tota dona-mare participa de la maternitat de la Humanitat, quan acull l'Esperit de Déu.
Evy
¿Per què això passa amb les mares, i no amb els pares? També es podria dir que els pares participen de la paternitat de la humanitat.
Fid'ho
Ben cert. Però ja t'he dit que els Evangelis usen les experiències quotidianes com a llenguatge per a experiències profundes. Estem en una societat estructuralment masclista. L'experiència de cada dia presenta els barons exhibint la seva tendència a dominar. Són sobretot els barons qui han construït aquesta Humanitat sotmesa a estructures de Poder que la deshumanitzen. Amb el llenguatge de la virginitat, els Evangelis deixen clara una cosa: La Nova Humanitat plenament humana, no serà fruit de l'acció dels dominadors (barons) sinó dels qui es posen al servei de la Vida (dones). "
Sóc l’esclava del Senyor:que es compleixin en mi les teves paraules".
Evy
Hi ha dones dominadores; i barons que es posen al servei de la Vida...
Fid'ho
I tant! Maria (la meva mare) ho deixa ben clar en el seu famós Cant: Dispersa els homes de cor altiu; derroca els poderosos del soli i exalta els humils (Lluc 1,52). Ella no parla de dones i barons, sinó de poderosos i humils, siguin barons o dones. Els poderosos són pocs; els humils són multitud. La multitud dels humils (dones o barons) som l'esperança de la Humanitat perquè, sentint tota la injustícia del domini que patim, podem reaccionar i fer reaccionar.
Evy
Entesos; però no em queda del tot clar. Tornarem sobre aquest punt d'aquí quinze dies…

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada