EVANGELI. (Mateu 13,1-23).
(En blau allò que
correspon a la versió llarga)
Aquell dia, Jesús sortí de casa
i s’assegué vora el llac.
Era tanta la gent que es reuní
entorn d’ell,
que pujà a una barca i s’hi
assegué.
Tota la gent es quedà vora
l’aigua
i ell els parlà llargament en
paràboles.
Digué:
“El sembrador va sortir a sembrar.
Tot sembrant, una part de la
llavor caigué arran del camí;
vingueren els ocells i se la
menjaren.
Una part caigué en un terreny
rocós, on hi havia poca terra;
de seguida va néixer,
ja que la terra era poc fonda,
però, com que no tenia arrels,
quan sortí el sol, amb la calor
s’assecà.
Una part caigué entre els
cards;
però els cards van créixer i
l’ofegaren.
Una part caigué a la terra
bona, i donà fruit:
o cent, o seixanta o trenta.
Qui tingui orelles, que ho
senti”.
Els deixebles
s’acostaren i li preguntaren:
¿Per què els parleu
en paràboles?
Ell respongué:
“Déu us fa a
vosaltres el do
de conèixer els
secrets del Regne,
però a ells, no.
Als qui tenen,
Déu els donarà
encara més i en tindran a vessar;
però als qui no
tenen,
els prendrà fins
allò que els queda.
Jo els parlo en
paràboles perquè,
tot hi veure-hi, no
veuen res;
tot i sentir-hi, no
senten ni entenen res.
En el cas d’ells es
compleix aquella profecia d’Isaïes que deia:
Per més que
escolteu, no entendreu res;
per més que mireu no
veureu res.
El cor d’aquest
poble s’ha fet insensible;
s’ha tornat dur
d’orella i s’ha tapat els ulls,
no fos cas que,
si els seus ulls hi
veien,
les seves orelles hi
sentien
i el seu cor
arribava a entendre,
es convertissin, i
jo els retornés la salut.
Però els vostres
ulls i les vostres orelles
si que són feliços
de poder veure i poder sentir.
Us ho dic amb tota
veritat:
molts profetes i
justos
desitjaven veure el
que vosaltres veieu,
però no ho veieren;
desitjaven sentir el
que vosaltres sentiu,
però no ho sentiren.
Escolteu, doncs,
vosaltres
què vol dir la
paràbola del sembrador.
La llavor sembrada
arran del camí
vol dir que,
a tots aquells que
escolten la predicació del Regne
però no l’entenen,
el Maligne els pren
la llavor sembrada en els seus cors.
La llavor sembrada
en un terreny rocós
vol dir aquells que
reben amb alegria
la predicació del
Regne així que la senten,
però només per un
moment.
No arrela dintre
d’ells,
i tan bon punt es
troben amb dificultats
o amb persecucions
per la paraula que havien rebut,
sucumbeixen de
seguida.
La llavor sembrada
en mig dels cards
vol dir aquells que
han sentit la predicació del Regne,
però les
preocupacions del món present
i la seducció de les
riqueses
l’ofeguen i no dóna
fruit.
La llavor sembrada
en terra bona
vol dir aquells que
han sentit la predicació del Regne
i l’han entesa;
i per això dóna
fruit: o cent, o seixanta, o trenta”.
Entrevista amb
Fid'ho (Fill de l'home).
Evy
Com escriptor, reconec que algunes paràboles dels Evangelis són petites joies literàries. Però, per altra part, entenc els teus deixebles quan es queixen de que parlis a la gent en paràboles i no d'una manera clara. ¿Per què la Religió ha d'usar un llenguatge tan difícil?! ¿Per què no dir les coses pel seu nom, sense simbolismes complicats?!
Com escriptor, reconec que algunes paràboles dels Evangelis són petites joies literàries. Però, per altra part, entenc els teus deixebles quan es queixen de que parlis a la gent en paràboles i no d'una manera clara. ¿Per què la Religió ha d'usar un llenguatge tan difícil?! ¿Per què no dir les coses pel seu nom, sense simbolismes complicats?!
Fid'ho
¿Pots entrar a una botiga per comprar-hi 30 metres de Vida? ¿O 100 quilos d'Amor? ¿O 20 litres de Llibertat? Els objectes es poden mesurar i comprar; i pots trobar una paraula adient per expressar cada cosa. Però jo parlo per a persones i de realitats personals. Cal un llenguatge que cada persona pugui fer seu.
¿Pots entrar a una botiga per comprar-hi 30 metres de Vida? ¿O 100 quilos d'Amor? ¿O 20 litres de Llibertat? Els objectes es poden mesurar i comprar; i pots trobar una paraula adient per expressar cada cosa. Però jo parlo per a persones i de realitats personals. Cal un llenguatge que cada persona pugui fer seu.
Evy
Sovint parles a les multituds...
Sovint parles a les multituds...
Fid'ho
Cada persona és diferent, i es troba en situacions sempre diferents. Per això parlo en paràboles. Les paràboles s'emmotllen a cada persona i a cada situació.
Cada persona és diferent, i es troba en situacions sempre diferents. Per això parlo en paràboles. Les paràboles s'emmotllen a cada persona i a cada situació.
Evy
Però, si ni els teus deixebles t'entenen!...
Però, si ni els teus deixebles t'entenen!...
Fid'ho
Les paràboles permeten no-entendre a qui no vol entendre, i entendre a qui vol entendre 30, 60 o 100, segons la seva disponibilitat. Al començament, els meus deixebles (els d'ahir i els d'avui) no solen entendre'm; però acaben entenent perquè volen entendre. Per això són deixebles meus.
Les paràboles permeten no-entendre a qui no vol entendre, i entendre a qui vol entendre 30, 60 o 100, segons la seva disponibilitat. Al començament, els meus deixebles (els d'ahir i els d'avui) no solen entendre'm; però acaben entenent perquè volen entendre. Per això són deixebles meus.
Evy
Segons el que dius, les paràboles serien una manera de respectar el procés de cada persona. Ensenyen suggerint. Cadascú ha de completar el missatge de la paràbola segons la experiència i generositat de cada moment.
Segons el que dius, les paràboles serien una manera de respectar el procés de cada persona. Ensenyen suggerint. Cadascú ha de completar el missatge de la paràbola segons la experiència i generositat de cada moment.
Fid'ho
Podem entendre amb la Intel·ligència i amb el Cor. Per entendre les coses és suficient la Intel·ligència. Per conèixer les persones es necessari el Cor. El Cor entén des de la llibertat i des de la generositat. Per això, allò que jo dic en paràboles, uns ho entenen com un bona notícia, i altres com una mala notícia.
Podem entendre amb la Intel·ligència i amb el Cor. Per entendre les coses és suficient la Intel·ligència. Per conèixer les persones es necessari el Cor. El Cor entén des de la llibertat i des de la generositat. Per això, allò que jo dic en paràboles, uns ho entenen com un bona notícia, i altres com una mala notícia.
Evy
Un mateix missatge pot ser bona notícia per a uns, i mala notícia per a altres?
Un mateix missatge pot ser bona notícia per a uns, i mala notícia per a altres?
Fid'ho
Imagina un grup de persones en què alguns s'imposen als altres, els manipulen i els esclavitzen de tal manera que fins i tot dominen el seu pensament. Imagina que un dia un home els fa adonar de la seva situació pervertida i els fa descobrir la llibertat i la dignitat de ser persones. ¿Entendran, tots, igualment aquesta bona notícia?
Imagina un grup de persones en què alguns s'imposen als altres, els manipulen i els esclavitzen de tal manera que fins i tot dominen el seu pensament. Imagina que un dia un home els fa adonar de la seva situació pervertida i els fa descobrir la llibertat i la dignitat de ser persones. ¿Entendran, tots, igualment aquesta bona notícia?
Evy
Per un cas com aquest, caldria no parlar amb paràboles sinó amb un llenguatge ben directe que condemnés clarament els culpables d'aquella situació injusta!
Fid'hoPer un cas com aquest, caldria no parlar amb paràboles sinó amb un llenguatge ben directe que condemnés clarament els culpables d'aquella situació injusta!
Jo no he vingut a condemnar, Evy. Com a fill de l'home, crido tothom a ser humà; també als inhumans. No em dedico a la "justícia". Em dedico a les persones: perquè, tard o d'hora, totes sentin la invitació a ser justes.
Les meves paràboles són bona notícia per a uns, sense excloure els altres. Així tothom es pot convertir quan accepta comprendre amb el cor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada