EVANGELI. (Mateu 13,1-23).
(En blau allò
que correspon a la versió llarga)
Aquell dia, Jesús sortí
de casa
i s’assegué vora el
llac.
Era tanta la gent que es
reuní entorn d’ell,
que pujà a una barca i
s’hi assegué.
Tota la gent es quedà
vora l’aigua
i ell els parlà
llargament en paràboles.
Digué:
“El sembrador va sortir
a sembrar.
Tot sembrant, una part
de la llavor caigué arran del camí;
vingueren els ocells i
se la menjaren.
Una part caigué en un
terreny rocós, on hi havia poca terra;
de seguida va néixer,
ja que la terra era poc
fonda,
però, com que no tenia
arrels,
quan sortí el sol, amb
la calor s’assecà.
Una part caigué entre
els cards;
però els cards van
créixer i l’ofegaren.
Una part caigué a la
terra bona, i donà fruit:
o cent, o seixanta o
trenta.
Qui tingui orelles, que
ho senti”.
Els deixebles
s’acostaren i li preguntaren:
¿Per què els
parleu en paràboles?
Ell
respongué:
“Déu us fa a
vosaltres el do
de conèixer
els secrets del Regne,
però a ells,
no.
Als qui
tenen,
Déu els
donarà encara més i en tindran a vessar;
però als qui
no tenen,
els prendrà
fins allò que els queda.
Jo els parlo
en paràboles perquè,
tot hi
veure-hi, no veuen res;
tot i
sentir-hi, no senten ni entenen res.
En el cas
d’ells es compleix aquella profecia d’Isaïes que deia:
Per més que
escolteu, no entendreu res;
per més que
mireu no veureu res.
El cor
d’aquest poble s’ha fet insensible;
s’ha tornat
dur d’orella i s’ha tapat els ulls,
no fos cas
que,
si els seus
ulls hi veien,
les seves
orelles hi sentien
i el seu cor
arribava a entendre,
es
convertissin, i jo els retornés la salut.
Però els
vostres ulls i les vostres orelles
si que són
feliços de poder veure i poder sentir.
Us ho dic amb
tota veritat:
molts
profetes i justos
desitjaven
veure el que vosaltres veieu,
però no ho
veieren;
desitjaven
sentir el que vosaltres sentiu,
però no ho
sentiren.
Escolteu,
doncs, vosaltres
què vol dir
la paràbola del sembrador.
La llavor
sembrada arran del camí
vol dir que,
a tots
aquells que escolten la predicació del Regne
però no
l’entenen,
el Maligne
els pren la llavor sembrada en els seus cors.
La llavor
sembrada en un terreny rocós
vol dir
aquells que reben amb alegria
la predicació
del Regne així que la senten,
però només
per un moment.
No arrela
dintre d’ells,
i tan bon
punt es troben amb dificultats
o amb
persecucions per la paraula que havien rebut,
sucumbeixen
de seguida.
La llavor
sembrada en mig dels cards
vol dir
aquells que han sentit la predicació del Regne,
però les
preocupacions del món present
i la seducció
de les riqueses
l’ofeguen i
no dóna fruit.
La llavor
sembrada en terra bona
vol dir
aquells que han sentit la predicació del Regne
i l’han
entesa;
i per això
dóna fruit: o cent, o seixanta, o trenta”.
Entrevista
amb Fid'ho (Fill de l'home).
Evy
Com escriptor, reconec que algunes paràboles dels Evangelis són petites joies literàries. Però, per altra part, entenc els teus deixebles quan es queixen de que parlis a la gent en paràboles i no d'una manera clara. ¿Per què la Religió ha d'usar un llenguatge tan difícil?! ¿Per què no dir les coses pel seu nom, sense simbolismes complicats?!
Com escriptor, reconec que algunes paràboles dels Evangelis són petites joies literàries. Però, per altra part, entenc els teus deixebles quan es queixen de que parlis a la gent en paràboles i no d'una manera clara. ¿Per què la Religió ha d'usar un llenguatge tan difícil?! ¿Per què no dir les coses pel seu nom, sense simbolismes complicats?!
Fid'ho
¿Pots entrar a una botiga per comprar-hi 30 metres de Vida? ¿O 100 quilos d'Amor? ¿O 20 litres de Llibertat? Els objectes es poden mesurar i comprar; i pots trobar una paraula adient per expressar cada cosa. Però jo parlo per a persones i de realitats personals. Cal un llenguatge que cada persona pugui fer seu.
¿Pots entrar a una botiga per comprar-hi 30 metres de Vida? ¿O 100 quilos d'Amor? ¿O 20 litres de Llibertat? Els objectes es poden mesurar i comprar; i pots trobar una paraula adient per expressar cada cosa. Però jo parlo per a persones i de realitats personals. Cal un llenguatge que cada persona pugui fer seu.
Evy
Sovint parles a les multituds...
Sovint parles a les multituds...
Fid'ho
Cada persona és diferent, i es troba en situacions sempre diferents. Per això parlo en paràboles. Les paràboles s'emmotllen a cada persona i a cada situació.
Cada persona és diferent, i es troba en situacions sempre diferents. Per això parlo en paràboles. Les paràboles s'emmotllen a cada persona i a cada situació.
Evy
Però, si ni els teus deixebles t'entenen!...
Però, si ni els teus deixebles t'entenen!...
Fid'ho
Les paràboles permeten no-entendre a qui no vol entendre, i entendre a qui vol entendre 30, 60 o 100, segons la seva disponibilitat. Al començament, els meus deixebles (els d'ahir i els d'avui) no solen entendre'm; però acaben entenent perquè volen entendre. Per això són deixebles meus.
Les paràboles permeten no-entendre a qui no vol entendre, i entendre a qui vol entendre 30, 60 o 100, segons la seva disponibilitat. Al començament, els meus deixebles (els d'ahir i els d'avui) no solen entendre'm; però acaben entenent perquè volen entendre. Per això són deixebles meus.
Evy
Segons el que dius, les paràboles serien una manera de respectar el procés de cada persona. Ensenyen suggerint. Cadascú ha de completar el missatge de la paràbola segons la experiència i generositat de cada moment.
Segons el que dius, les paràboles serien una manera de respectar el procés de cada persona. Ensenyen suggerint. Cadascú ha de completar el missatge de la paràbola segons la experiència i generositat de cada moment.
Fid'ho
Podem entendre amb la Intel·ligència i amb el Cor. Per entendre les coses és suficient la Intel·ligència. Per conèixer les persones es necessari el Cor. El Cor entén des de la llibertat i des de la generositat. Per això, allò que jo dic en paràboles, uns ho entenen com un bona notícia, i altres com una mala notícia.
Podem entendre amb la Intel·ligència i amb el Cor. Per entendre les coses és suficient la Intel·ligència. Per conèixer les persones es necessari el Cor. El Cor entén des de la llibertat i des de la generositat. Per això, allò que jo dic en paràboles, uns ho entenen com un bona notícia, i altres com una mala notícia.
Evy
Un mateix missatge pot ser bona notícia per a uns, i mala notícia per a altres?
Un mateix missatge pot ser bona notícia per a uns, i mala notícia per a altres?
Fid'ho
Imagina un grup de persones en què alguns s'imposen als altres, els manipulen i els esclavitzen de tal manera que fins i tot dominen el seu pensament. Imagina que un dia un home els fa adonar de la seva situació pervertida i els fa descobrir la llibertat i la dignitat de ser persones. ¿Entendran, tots, igualment aquesta bona notícia?
Imagina un grup de persones en què alguns s'imposen als altres, els manipulen i els esclavitzen de tal manera que fins i tot dominen el seu pensament. Imagina que un dia un home els fa adonar de la seva situació pervertida i els fa descobrir la llibertat i la dignitat de ser persones. ¿Entendran, tots, igualment aquesta bona notícia?
Evy
Per un cas com aquest, caldria no parlar amb paràboles sinó amb un llenguatge ben directe que condemnés clarament els culpables d'aquella situació injusta!
Fid'hoPer un cas com aquest, caldria no parlar amb paràboles sinó amb un llenguatge ben directe que condemnés clarament els culpables d'aquella situació injusta!
Jo no he vingut a condemnar, Evy. Com a fill de l'home, crido tothom a ser humà; també als inhumans. No em dedico a la "justícia". Em dedico a les persones: perquè, tard o d'hora, totes sentin la invitació a ser justes.
Les meves paràboles són bona notícia per a uns, sense excloure els altres. Així tothom es pot convertir quan accepta comprendre amb el cor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada