Nota:
Donat que la festa d'avui té per base el relat dels Fets dels Apòstols
llegit com a 1ª Lectura, excepcionalment el copio també aquí.
1ª LECTURA. (Actes 1,1-11).
En la primera part
del meu llibre, Teòfil,
he parlat de tot
el que Jesús va fer i ensenyar,
des del principi
fins al dia que fou endut al cel,
després de
confiar, en virtut de l’Esperit Sant,
la seva missió als
apòstols que ell havia elegit.
Després de la
passió se’ls presentà viu,
i ho comprovaren
de moltes maneres,
ja que durant quaranta
dies se’ls aparegué,
i els parlava del
Regne de Déu.
Estant reunit amb
ells,
els manà que no
s’allunyessin de Jerusalem
i els digué:
«Espereu aquí la
promesa del Pare
que vau sentir
dels meus llavis
quan us deia que
Joan havia batejat només amb aigua;
vosaltres, d’aquí
a pocs dies,
sereu batejats amb
l’Esperit Sant.»
Els qui es
trobaven reunits li preguntaven:
«Senyor, ¿és ara
que restablireu la reialesa d’Israel?»
Ell els contestà:
«No és cosa vostra
de saber
quins temps i
quines dates ha fixat l’autoritat del Pare,
però quan
l’Esperit Sant vindrà sobre vosaltres,
rebreu una força
que us farà testimonis meus
a Jerusalem, a tot
el país dels jueus, a Samaria
i fins als límits
més llunyans de la terra.»
Quan hagué dit
això s’enlairà davant d’ells,
i un núvol se
l’endugué, i el perderen de vista.
Encara s’estaven
mirant al cel com ell se n’anava,
quan es
presentaren dos homes vestits de blanc,
que els digueren:
«Homes de Galilea,
¿per què us esteu mirant al cel?
Aquest Jesús que
ha estat endut d’entre vosaltres cap al cel,
tornarà de la
manera com vosaltres acabeu de contemplar
que
se n’anava al cel.»
EVANGELI. (Mateu
28,16-20).
En aquell
temps,
els onze
deixebles se n’anaren cap a Galilea,
a la
muntanya que Jesús els havia indicat.
En
veure’l es prosternaren.
Alguns,
però, dubtaren.
Jesús
s’acostà i els digué:
«Déu m’ha
donat plena autoritat al cel i a la terra.
Aneu a
convertir tots els pobles,
bategeu-los
en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant
i
ensenyeu-los a guardar tot el que jo us he manat.
Jo seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món.»
Entrevista amb
Fid'ho (Fill de l'home).
Evy
Els textos de la festa d'avui semblen contradictoris: a la 1ª Lectura s'afirma que tu te'n vas, pujant enlaire cap al cel fins que et perden de vista; en canvi a l'Evangeli dius que seràs amb els teus deixebles cada dia fins a la fi del món.
Per altra part, quan jo m'entrevisto amb tu cada setmana, no em sembla pas que "baixis del cel" per parlar amb mi. Tampoc no sabria imaginar-me un fill de l'home allunyat de la Humanitat.
Els textos de la festa d'avui semblen contradictoris: a la 1ª Lectura s'afirma que tu te'n vas, pujant enlaire cap al cel fins que et perden de vista; en canvi a l'Evangeli dius que seràs amb els teus deixebles cada dia fins a la fi del món.
Per altra part, quan jo m'entrevisto amb tu cada setmana, no em sembla pas que "baixis del cel" per parlar amb mi. Tampoc no sabria imaginar-me un fill de l'home allunyat de la Humanitat.
Fid'ho
Imagines malament això de "pujar al cel". El cel no és pas un lloc o un espai que està lluny, més enllà dels núvols. Pujar al cel significa entrar en una situació de plenitud. I la veritat és que tu i jo podem tenir aquestes converses de cada setmana precisament perquè estic al cel; és a dir: et parlo des d'una situació de plenitud ja iniciada en mi.
Imagines malament això de "pujar al cel". El cel no és pas un lloc o un espai que està lluny, més enllà dels núvols. Pujar al cel significa entrar en una situació de plenitud. I la veritat és que tu i jo podem tenir aquestes converses de cada setmana precisament perquè estic al cel; és a dir: et parlo des d'una situació de plenitud ja iniciada en mi.
Evy
No sé si t'acabo d'entendre... ¿Podries posar un exemple?
No sé si t'acabo d'entendre... ¿Podries posar un exemple?
Fid'ho
I tant: un exemple ben pròxim i actual.
Imagina un Poble que viu sota la dominació d'una metròpoli forana. A pesar d'això, la gent d'aquest Poble mantenen la consciència de la seva identitat, i creix en ells la voluntat de dirigir per si mateixos la seva vida col·lectiva. Arribat el moment oportú, proclamen la seva independència, acomiadant els representants forans. Construeixen democràticament el seu propi programa de convivència i delegen en persones idònies les funcions necessàries per a una vida col·lectiva lliure i creativa.
I tant: un exemple ben pròxim i actual.
Imagina un Poble que viu sota la dominació d'una metròpoli forana. A pesar d'això, la gent d'aquest Poble mantenen la consciència de la seva identitat, i creix en ells la voluntat de dirigir per si mateixos la seva vida col·lectiva. Arribat el moment oportú, proclamen la seva independència, acomiadant els representants forans. Construeixen democràticament el seu propi programa de convivència i delegen en persones idònies les funcions necessàries per a una vida col·lectiva lliure i creativa.
Evy
Ja veig per on vas. Els nous governants serien persones que "pugen" per ocupar-se de l'administració. Però, a diferència dels anteriors administradors, pugen representant el seu propi Poble, i per servir-lo d'acord amb les instruccions que han rebut d'ell. Per a ells "pujar" no significa "marxar", sinó tot el contrari: a través d'ells, és tot el Poble qui fa l'experiència de plenitud; és a dir: d'independència i creativitat.
En el teu cas, tu puges al cel perquè els teus deixebles facin, en tu i per tu, una experiència de plenitud. Per tant, de fet no "marxes" sinó que canvies la manera d'estar present.
D'acord; em sembla un exemple clar. Però, ¿per què no has posat, com altres vegades, un exemple tret de l'àmbit familiar, que seria més real? Perquè, en política, això que dius és inimaginable a causa de les lluites de poder entre colonitzadors i colonitzats. En canvi, en les famílies, normalment els pares donen amb alegria l'emancipació als seus fills.
Ja veig per on vas. Els nous governants serien persones que "pugen" per ocupar-se de l'administració. Però, a diferència dels anteriors administradors, pugen representant el seu propi Poble, i per servir-lo d'acord amb les instruccions que han rebut d'ell. Per a ells "pujar" no significa "marxar", sinó tot el contrari: a través d'ells, és tot el Poble qui fa l'experiència de plenitud; és a dir: d'independència i creativitat.
En el teu cas, tu puges al cel perquè els teus deixebles facin, en tu i per tu, una experiència de plenitud. Per tant, de fet no "marxes" sinó que canvies la manera d'estar present.
D'acord; em sembla un exemple clar. Però, ¿per què no has posat, com altres vegades, un exemple tret de l'àmbit familiar, que seria més real? Perquè, en política, això que dius és inimaginable a causa de les lluites de poder entre colonitzadors i colonitzats. En canvi, en les famílies, normalment els pares donen amb alegria l'emancipació als seus fills.
Fid'ho
Podria haver-ho fet. Però l'emancipació paterna ve provocada per la mateixa evolució biològica. Els fills acaben emancipant-se, vulguin o no vulguin els pares. En canvi la emancipació de què t'estic parlant és fruit exclusivament de l'anhel de llibertat i de la creativitat presents en el cor de cada humà. Ja ho sé que no és un exemple real perquè els Estats són àrees de poder, incapaços de ser promotors de llibertat. Però això no pot ofegar l’anhel de llibertat que experimenten tots els humans.
Allò que vol significar el relat de la meva ascensió és precisament l'acompliment d'aquest anhel de plenitud. Per això està totalment vinculat a la festa de diumenge que ve: la Pentecosta. La Pentecosta és un esclat de plenitud en el si de la comunitat dels deixebles.
Podria haver-ho fet. Però l'emancipació paterna ve provocada per la mateixa evolució biològica. Els fills acaben emancipant-se, vulguin o no vulguin els pares. En canvi la emancipació de què t'estic parlant és fruit exclusivament de l'anhel de llibertat i de la creativitat presents en el cor de cada humà. Ja ho sé que no és un exemple real perquè els Estats són àrees de poder, incapaços de ser promotors de llibertat. Però això no pot ofegar l’anhel de llibertat que experimenten tots els humans.
Allò que vol significar el relat de la meva ascensió és precisament l'acompliment d'aquest anhel de plenitud. Per això està totalment vinculat a la festa de diumenge que ve: la Pentecosta. La Pentecosta és un esclat de plenitud en el si de la comunitat dels deixebles.
Evy
El relat de Lluc acaba fent un anunci sorprenent: "Aquest Jesús que ha estat endut d’entre vosaltres cap al cel, tornarà de la manera com vosaltres acabeu de contemplar que se n’anava al cel".
¿Per què marxa, Jesús, si ha de tornar venir?
El relat de Lluc acaba fent un anunci sorprenent: "Aquest Jesús que ha estat endut d’entre vosaltres cap al cel, tornarà de la manera com vosaltres acabeu de contemplar que se n’anava al cel".
¿Per què marxa, Jesús, si ha de tornar venir?
Fid'ho
T'ho acabo d'explicar. Jesús "marxa" com a mestre i senyor. Els mestres i senyors, d'alguna manera sempre queden fora de nosaltres. En canvi Jesús, com a fill de l'home, "torna" com a foc, paraula, esperit que està dintre cada ésser humà. Ho llegirem diumenge que ve.
EvyT'ho acabo d'explicar. Jesús "marxa" com a mestre i senyor. Els mestres i senyors, d'alguna manera sempre queden fora de nosaltres. En canvi Jesús, com a fill de l'home, "torna" com a foc, paraula, esperit que està dintre cada ésser humà. Ho llegirem diumenge que ve.
Em queden preguntes per fer, però esperaré diumenge que ve, festa de la Pentecosta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada